Tytuł pozycji:
The power and powerlesness of education
The article focuses on identifying examples of the strength of Polish education that can balance its powerlessness. One of such basic tools are human rights (primarily the right to education), which indicate the need for an individual approach to people, enabling them to develop various competences and skills in managing their own lives and active cooperation within many communities, states and global villages. Education, in it the treasure is hidden (the title of Jacques Delors’ report) – it is a hope for a life without fear and without social inequalities. The basic problem, however, is the institution of the school, which must change its current structure.
W artykule skoncentrowano się na wskazaniu przykładów siły polskiej edukacji, która może zrównoważyć jej bezsiłę. Jednym z takich podstawowych narzędzi są prawa człowieka (przede wszystkim prawa do nauki), które wskazują na konieczność indywidualnego podejścia do ludzi, umożliwiając im rozwój różnych kompetencji oraz posługiwania się umiejętnościami w kierowaniu własnym życiem i aktywnej współpracy w ramach wielu wspólnot, państwa i globalnej wioski. Edukacja, w niej ukryty jest skarb (tytuł raportu Jacquesa Delorsa) – to nadzieja na życie bez strachu i bez nierówności społecznych. Podstawowym problemem jest jednak instytucja szkoły, która musi zmienić swoją dotychczasową strukturę.