Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The optimism of the ruins : some remarks on the novel "Król zamczyska" by Seweryn Goszczyński and its contexts

Tytuł:
The optimism of the ruins : some remarks on the novel "Król zamczyska" by Seweryn Goszczyński and its contexts
Optymizm ruin : uwagi na marginesie "Króla zamczyska" Seweryna Goszczyńskiego
Autorzy:
Płaszczewska, Olga
Data publikacji:
2023
Słowa kluczowe:
ruiny w malarstwie
Seweryn Goszczyński
optymizm
Seweryn Goszczyński (1801-1876)
Joseph Michael Gandy
John Soane (1753-1837)
ruiny w literaturze
optimism
François-René Chateaubriand Génie du christianisme (Geniusz chrześcijaństwa 1802)
ruins in literature
ruins in art
Joseph Michael Gandy (1771-1843)
François-René Chateaubriand Génie du christianisme (The Genius of Christianity 1802)
Król zamczyska
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788367637022
Linki:
http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5723271  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The primary purpose of the essay is to discuss one of the symbolic meanings of the ruins in European culture in the Romantic period. The attention is concentrated on a non-conventional meaning of ruins in Król zamczyska [The King of the Castle, 1842] by Polish writer, Seweryn Goszczyński (1801-1876), but the reading of the novel embraces larger contexts. First of all, the case of John Soane’s project of the Bank of England is analysed. Therefore, a special accent is given to its view in ruins painted in watercolor by Joseph Michael Gandy. Moreover, the reflection on the "philosophy of ruins" expressed by François-René Chateaubriand in "The Genius of Christianity" (1802) is discussed as a model of thinking about some positive aspects of architectural destruction and its connection with the situation of the humanity. In conclusion, a thorough reading of the novel by Goszczyński is conducted, showing the spectrum of optimistic senses inscribed with the symbol of ruins (historic, political and moral).

Artykuł dotyczy symbolicznego sensu ruin w kulturze europejskiej okresu romantyzmu. Poświęcony jest przede wszystkim niekonwencjonalnym znaczeniom zwalisk w "Królu zamczyska" Seweryna Goszczyńskiego, powieści odczytywanej w kontekście epoki. Punktem wyjścia jest refleksja nad projektem "Siedziby Banku Anglii w ruinie" Johna Soane'a. Następnie omawiane są akwarele z widokami ruin Josepha Michaela Gandy'ego. W rozważaniach uwzględnione są elementy "filozofii ruin" F. R. de Chateaubrianda z jego "Geniuszu chrześcijaństwa" jako wzorzec pozytywnego postrzegania architektonicznych zniszczeń - w tym ich powiązanie z sytuacją ludzkości. Interpretacja "Króla zamczyska" Goszczyńskiego pozwala wskazać rozległe spektrum optymistycznych znaczeń - historycznych, politycznych i moralnych, związanych z symbolem ruin.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies