Tytuł pozycji:
McLuhans Mosaics : the essence of Mcluhanism in the introductions to books published in Polish as classics of media studies
Marshall McLuhan - teoretyk mediów i komunikacji, klasyk medioznawstwa, twórca pojęcia "globalna wioska" oraz podziału mediów na media zimne i gorące, od lat 60. XX wieku jest jednym z najbardziej znanych uczonych. W 1962 roku ukazała się jedna z jego najpopularniejszych prac "Galaktyka Gutenberga", w której po raz pierwszy zaprezentował koncepcję "globalnej wioski". Jego tezy od samego początku były i nadal są przedmiotem wielu dyskusji i przyjmowania wobec nich przeciwnych stanowisk. Wzbudzały zarówno uznanie, jak i kontrowersje. Niniejszy artykuł przedstawia opinie badaczy twórczości Marshalla McLuhana zawarte we wprowadzeniach do jego książek, które zostały wydane w języku polskim. Celem artykułu jest analiza jakościowa wstępów pod kątem ustosunkowania się badaczy do głównych myśli i tez medioznawcy. Pozwala ona na sformułowanie wniosków odnoszących się do spuścizny klasyka medioznawstwa i aktualności jego koncepcji w dobie zmian technologicznych spowodowanych rozwojem sztucznej inteligencji.
Marshall McLuhan - media and communication theorist, classic of media studies, creator of the concept of the "global village" and of the division of media into cold and hot media, has been one of the best-known scholars since the 1960s. In 1962, one of his most popular works, "The Gutenberg Galaxy", was published, in which he first presented the concept of a "global village". His theses have been, and still are, the subject of much debate and the adoption of opposing positions towards them from the very beginning. They have attracted both acclaim and controversy. The article presents the opinions of researchers of Marshall McLuhan's work contained in the introductions to his books that have been published in Polish. The aim of the article is a qualitative analysis of the introductions in terms of researchers' attitudes towards the media scholar's main thoughts and theses. It allows for the formulation of conclusions relating to the legacy of the media studies classics and the validity of his theses in the era of technological changes caused by the development of artificial intelligence.