Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Elektrofizjologiczne korelaty zaburzeń uwagowych u dzieci z ADHD : analiza potencjałów zdarzeniowych w słuchowej wersji zadania oddball

Tytuł:
Elektrofizjologiczne korelaty zaburzeń uwagowych u dzieci z ADHD : analiza potencjałów zdarzeniowych w słuchowej wersji zadania oddball
Electrophysiological correlates of attention deficit in ADHD children : an event related potentials study of an auditory oddball task
Autorzy:
Gerc, Krzysztof
Grabowska, Anna
Senderecka, Magdalena
Szewczyk, Jakub
Chmylak, Roman
Data publikacji:
2011
Słowa kluczowe:
ADHD
children
attention deficit
electrophysiological correlates
Język:
polski
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/40511  Link otwiera się w nowym oknie
http://www.czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2011-17-elektrofizjologiczne-korelaty-zaburze-uwagowych-u-dzieci-z-adhd_-analiza-potencjaw-zdarzeniowych-w-suchowej-wersji-zadania-oddball.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The auditory oddball paradigm is one of the most often used experimental methods in attention research. It offers the possibility to investigate the ability to concentrate on target stimuli and to ignore unimportant stimulation. In recent years, the oddball paradigm has gained popularity in electrophysiological research concerning children with ADHD. The aim of the study was to investigate differences in electrophysiological brain activity between children diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder combined type (ADHD-Com) and normally developing children, matched on age and sex, using the auditory 2-tone oddball paradigm. Event related potentials (ERPs) elicited to target and standard stimuli were analyzed for between-group differences. The ADHD group showed enhanced P2 and reduced N2 component to both oddball stimuli, followed by reduced P3 component to attended targets compared with controls. The findings of the present study indicate that ERPs to target and standard stimuli during the auditory oddball task are altered in ADHD children relative to controls. These alterations suggest a complex deficit of early and late stimulus processing stages. Enhanced amplitude of P2 in ADHD children may reflect an early orienting deficit which affects later processing stages in the oddball task. Reduced amplitude of N2 in the clinical group may be associated with stimulus discrimination impairment and inappropriate conflict monitoring. Finally, reduced amplitude of target P3 in ADHD children may reflect a deficit in higher-level executive functions, such as attention allocation and stimulus evaluation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies