Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Multi-part voices the portuguese South : cante alentejano and its contemporary interpretations

Tytuł:
Multi-part voices the portuguese South : cante alentejano and its contemporary interpretations
Wielogłos portugalskiego Południa : "cante alentejano" i jego współczesne interpretacje
Autorzy:
Golemo, Karolina
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
traditional music
tożsamość
identity
Portugalia
muzyka tradycyjna
Portugal
cante alentejano
Język:
polski
ISBN, ISSN:
25442139
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The article presents cante alentejano (a multi-part singing form from Alentejo) as a manifestation of cultural identity of the inhabitants of the Portuguese region. It succinctly illustrates the origins and development process of the genre, as well its present situation. The transformations of cante (in terms of its definition, practice, promotion, and „use”) are shown in relation to the contemporary socio-cultural realities of the region. The article also addresses the references to cante alentejano in the works of contemporary artists who are active nationally and internationally, recognized by a wide audience, and originating from other musical traditions (e.g., fado or pop). The article also indicates possible directions for further research on this cultural phenomenon.

W artykule przedstawiono cante alentejano (wielogłosową formę śpiewu z Alentejo) jako przejaw tożsamości kulturowej mieszkańców regionu Portugalii. Zwięźle ilustruje początki i proces rozwoju gatunku i jego obecnej sytuacji. Przekształcenia cante (w sensie jego definicja, praktyka, promocja i „użytkowanie” – ukazane są w odniesieniu do współczesnych realiów społeczno-kulturowych regionu. W artykule poruszone zostały także odniesienia do cante alentejano w twórczości współczesnych artystów aktywnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, cieszące się uznaniem szerokiego grona odbiorców i mające pochodzenie z innych tradycji muzycznych (np. fado czy pop). W artykule wskazano także możliwe kierunki dalszych badań nad tym fenomenem kulturowym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies