Tytuł pozycji:
Multi-part voices the portuguese South : cante alentejano and its contemporary interpretations
- Tytuł:
-
Multi-part voices the portuguese South : cante alentejano and its contemporary interpretations
Wielogłos portugalskiego Południa : "cante alentejano" i jego współczesne interpretacje
- Autorzy:
-
Golemo, Karolina
- Data publikacji:
-
2024
- Słowa kluczowe:
-
traditional music
tożsamość
identity
Portugalia
muzyka tradycyjna
Portugal
cante alentejano
- Język:
-
polski
- ISBN, ISSN:
-
25442139
- Prawa:
-
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
The article presents cante alentejano (a multi-part singing form from Alentejo) as a manifestation of cultural identity of the inhabitants of the Portuguese region. It succinctly illustrates the origins and development process of the genre, as well its present situation. The transformations of cante (in terms of its definition, practice, promotion, and „use”) are shown in relation to the contemporary socio-cultural realities of the region. The article also addresses the references to cante alentejano in the works of contemporary artists who are active nationally and internationally, recognized by a wide audience, and originating from other musical traditions (e.g., fado or pop). The article also indicates possible directions for further research on this cultural phenomenon.
W artykule przedstawiono cante alentejano (wielogłosową formę śpiewu z Alentejo) jako przejaw tożsamości kulturowej mieszkańców regionu Portugalii. Zwięźle ilustruje początki i proces rozwoju
gatunku i jego obecnej sytuacji. Przekształcenia cante (w sensie jego definicja, praktyka, promocja i „użytkowanie” – ukazane są w odniesieniu do współczesnych realiów społeczno-kulturowych regionu. W artykule poruszone zostały także odniesienia do cante alentejano w twórczości współczesnych artystów aktywnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym, cieszące się uznaniem szerokiego grona odbiorców i mające pochodzenie z innych tradycji muzycznych (np. fado czy pop). W artykule wskazano także możliwe kierunki dalszych badań nad tym fenomenem kulturowym.