Tytuł pozycji:
Inventory of the estate of the last Crown custodian Sebastian Sierakowski (1743-1824) in the collections of the National Archives in Krakow and his collection of paintings : an introduction to research
The inventory of the estate of Sebastian Sierakowski (1743–1824), the last Crown Custodian, preserved in the National Archives in Krakow, provides a valuable source for understanding the cultural, social, and artistic heritage of early 19th-century Poland. This paper explores the detailed probate proceedings led by notary Ignacy Rogalski between 1824 and 1825, highlighting the complexity and significance of Sierakowski’s accumulated wealth and testamentary dispositions. The inventory documents not only his extensive personal collection of art, books, and valuables but also the intricate legal and social obligations associated with his estate. Sierakowski's legacy, particularly his art collection, offers insights into the practices of collecting and preserving cultural heritage during the turbulent period of Krakow's transition into the Free City of Krakow. This study establishes a foundation for further research on Sierakowski’s contributions to Polish cultural heritage and the broader implications of his patronage, philanthropy, and public service.
Inwentarz majątku Sebastiana Sierakowskiego (1743–1824), ostatniego kustosza koronnego, zachowany w Archiwum Narodowym w Krakowie, stanowi cenne źródło wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, społecznego i artystycznego Polski początku XIX wieku. Artykuł analizuje szczegółowe postępowanie spadkowe prowadzone przez notariusza Ignacego Rogalskiego w latach 1824–1825, podkreślając złożoność i znaczenie zgromadzonego przez Sierakowskiego majątku oraz zapisów testamentowych. Inwentarz dokumentuje nie tylko jego rozległy zbiór dzieł sztuki, książek i kosztowności, ale także skomplikowane zobowiązania prawne i społeczne związane z jego spuścizną. Dziedzictwo Sierakowskiego, a w szczególności jego kolekcja sztuki, dostarcza cennych informacji na temat praktyk związanych z kolekcjonowaniem i ochroną dziedzictwa kulturowego w okresie przejściowym, gdy Kraków stawał się Wolnym Miastem Krakowem. Niniejsze badanie stanowi podstawę do dalszych analiz nad wkładem Sierakowskiego w polskie dziedzictwo kulturowe oraz szerszymi konsekwencjami jego mecenatu, działalności filantropijnej i publicznej.