Tytuł pozycji:
Odwołania do literatury przedmiotu w polskich artykułach naukowych : korpusowe studium zróżnicowania między dyscyplinami zaliczanymi do nauk "miękkich"
While there is considerable research on the ways in which authors of English academic texts refer to the exist-ing literature, especially in research articles, scholarly interest in the linguistic patterns of academic citation in Polish remains very limited. Therefore, the present study examines how previous literature is reported in Polish research articles representing five disciplines classified as “soft” sciences, i.e. psychology, philosophy, economics, linguistics and literary studies. Focusing on both formal and semantic aspects of references to previous work, the present study uses a corpus of 50 research articles from 10 academic journals to dem-onstrate substantial cross-disciplinary variation, some of which accords with the existing evidence that has been marshalled in this regard for English. The findings confirm the existence of differing discoursal con-ventions used to construct knowledge and establish scholarly credibility in different academic disciplines.
Istnieje wiele prac językoznawczych poświęconych temu, jak autorzy anglojęzycznych tekstów naukowych, zwłaszcza artykułów, odwołują się do literatury przedmiotu. Zainteresowanie badawcze językowymi cechami odsyłaczy do literatury naukowej w tekstach polskich jest natomiast bardzo ograniczone. Przedmiotem niniejszej pracy są odwołania do dotychczasowej literatury w artykułach naukowych publikowanych w języku polskim w ramach pięciu dyscyplin zaliczanych do tzw. nauk miękkich (ang. soft sciences), a mianowicie: psychologii, filozofii, ekonomii, językoznawstwa oraz literaturoznawstwa. Analiza obejmuje zarówno formalne, jak i semantyczne aspekty odwołań do literatury w korpusie 50 tekstów pochodzących z 10 czasopism naukowych i ukazuje istotne zróżnicowanie między badanymi dyscyplinami, zaś wyniki w dużej mierze pokrywają się z ustaleniami dokonanymi w tym zakresie dla artykułów anglojęzycznych. Wyniki wskazują na istnienie odmiennych konwencji dyskursywnych stosowanych w celu przekazywania wiedzy naukowej i budowania wiarygodności akademickiej przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych.