Tytuł pozycji:
Prasa czechosłowacka wobec filmowych sukcesów Andrzeja Wajdy na przełomie lat 70. i 80. XX wieku
Andrzej Wajda's films, which aroused the greatest social resonance in Poland, appeared on the screens of Czechoslovak cinemas with a delay in relation to their Polish premieres. At the turn of the 1970s and the 1980s, the fear of the spread of the "Polish crisis" affected the absence of the films Man of Marble, Man of Iron and Danton. They were introduced to the screens only after the Velvet Revolution: the premiere of Man of marble took place in March 1991, Danton - in December 1992, Man of iron was shown to a narrow circle of viewers. The three absent, and award-winning films in the world were accompanied by sharp criticism placed in the press, especially in the daily press.
Filmy Andrzeja Wajdy, które wzbudziły w Polsce największy oddźwięk społeczny, ukazywały się na ekranach kin czechosłowackich z opóźnieniem w stosunku do ich polskich premier. Na przełomie lat 70. i 80. obawa przed rozprzestrzenieniem się "kryzysu polskiego" wpłynęła na nieobecność filmów Człowiek z marmuru, Człowiek z żelaza oraz Danton. Wprowadzono je na ekrany dopiero po Aksamitnej Rewolucji: premiera Człowieka z marmuru miała miejsce w marcu 1991 roku, Dantona - w grudniu 1992, Człowiek z żelaza zaistniał wąskim rozpowszechnianiu. Trzem nieobecnym, a nagradzanym w świecie filmom towarzyszyła ostra krytyka zamieszczana na łamach prasy, zwłaszcza pozabranżowej.