Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Female portrait in Polish painting 1897-1956 : heritage as context for interpretation

Tytuł:
Female portrait in Polish painting 1897-1956 : heritage as context for interpretation
Autorzy:
Chrzanowska-Kluczewska, Elżbieta
Data publikacji:
2018
Wydawca:
KTU leidykla "Technologija"
Słowa kluczowe:
stylistic universals
heritage
master tropes
rhetoric of the image
Język:
angielski
Linki:
http://iass-ais.org/wp-content/uploads/2019/01/CrossInterMultiTrans_Proceedings.pdf#page=277  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
The article considers the way in which visual texts are interpreted firstly against the pragmatic background called broadly heritage and secondly, according to the rules of the rhetoric of the image, the idea forwarded by R. Barthes but well-grounded in theoretical considerations of art historians (Panofsky, Gombrich, Porębski). The author describes a corpus of 12 paintings created between 1897 and 1956 by outstanding Polish artists related to the Cracovian milieu, all united by the common theme of womanhood. She analyses the import of the local cultural, social and religious contexts (the component parts of the Polish national heritage) on the "reading" of those pictorial texts. In what concerns the rhetoric of the image, the author utilizes her own three-layered model of interpretation close in spirit to Barthesian taxonomy, and which consists of: a) literal, b) figurative and c) allegorical level. Extending G. Vico's troplogical circle (1744), she postulates ten master tropes of artistic imagination that shape both verbal and visual texts (metaphor, metonymy, synecdoche, irony, simile, antithesis, catachresis, euphemia, hyperbole and suppression), treating them as stylistic universals operative on the level of figuration (cf. Chrzanowska-Kluczewska 2013, 2017). The appearance of new ways of representing reality (e.g. Cubism-Formism or Expressionism juxtaposed with Impressionism or Symbolism) can be likened to Lotmanian explosions in the semiosphere. Heritage must be perceived as a dynamic phenomenon, a cluster of ideas evolving in time and helping in recontextualization of previously produced texts of culture.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies