Tytuł pozycji:
Children and youth from the opinions and practices of old people : contribution to the review of intergenerational relationships
- Tytuł:
-
Children and youth from the opinions and practices of old people : contribution to the review of intergenerational relationships
Dzieci i młodzież w opiniach oraz praktykach seniorów : przyczynek do rewizji międzypokoleniowych relacji
- Autorzy:
-
Nóżka, Marcjanna
- Data publikacji:
-
2019
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Referring to historical contexts, publications and projects on relations between generations and, above all, basing on the results of field studies carried out in 2016 and 2017 at housing estates in Kraków and Tychy, this study will discuss intergenerational relations through the prism of social practices of the elderly. I will focus on those activities in which content and dynamics children and youth have been specifically placed, which means that they were implemented because of young people and in relation to them. The conducted analysis aims to describe these activities and relationships, as well as reflect on their relationship with social practices that may conseąuentły structure and stimulate urban neighbourhood. At the same time, I therefore emphasise that the text does not refer to intergenerational family relationships which are often and relatively eagerly addressed by sociologists, but to intergenerational and widely understood neighbourly relations involving diverse practices of inhabiting a given area. Thereby, as I assume, it was also possible to highlight the particular perspective from which children and youth can be known and understood.
Odwołując się do historycznych kontekstów, publikacji i projektów poświęconych relacjom międzypokoleniowym, a przede wszystkim opierając się na wynikach badań terenowych zrealizowanych w latach 2016 i 2017 na obszarze krakowskich i tyskich osiedli, w niniejszym opracowaniu omówione zostały międzygeneracyjne relacje przez pryzmat praktyk społecznych osób starszych. Skoncentrowałam się na tych aktywnościach, w których treści i dynamice swoiście ulokowane zostały dzieci i młodzież, co oznacza, że ze względu na młodych ludzi i w relacji do nich były one realizowane. Prowadzona przeze mnie analiza ma na celu opis tych aktywności i relacji, a także refleksję na temat ich związku z praktykami społecznymi, które konsekwentnie mogą strukturalizować i dynamizować miejskie sąsiedztwa. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że tekst nie odnosi się do międzygeneracyjnych relacji rodzinnych, które często i stosunkowo chętnie podejmowane są przez socjologów, ale do międzypokoleniowych i szeroko rozumianych relacji sąsiedzkich, obejmujących zróżnicowane praktyki związane z zamieszkiwaniem danej okolicy. Tym samym, jak zakładam, możliwe stało się także wyeksponowanie szczególnej perspektywy, z której dzieci i młodzież mogą być poznawane i rozumiane.