Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Experiencing inequalities in social status and bullying within a school environment : perception of children of Polish immigrants in Norway

Tytuł:
Experiencing inequalities in social status and bullying within a school environment : perception of children of Polish immigrants in Norway
Doświadczanie nierówności w statusie społecznym i bullyingu w środowisku szkolnym : percepcja dzieci polskich imigrantów w Norwegii
Autorzy:
Slany, Krystyna
Strzemecka, Stella
Data publikacji:
2019
Słowa kluczowe:
Poles in Norway
school
dzieci imigrantów
migracja
migration
praca rówieśnicza
Polacy w Norwegii
nierówności społeczno-ekonomiczne
children’s perspective
bullying
socio-economic inequalities
immigrant children
perspektywa dzieci
peer work
szkoła
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20814488
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
Linki:
http://www.ejournals.eu/pliki/art/14155/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This article discusses a mosaic of unfavorable aspects related to the socio-economic situation of children of Polish immigrants in the Norwegian school environment. The main focus is placed on discrimination experienced by these children due to non-majority social status (as compared to Norwegian children). Moreover, we examine memories and experiences of peer violence in a form of bullying and individual coping strategies seen as ‘peer work’. We demonstrate that socio-economic inequalities manifested by children can be seen in the bullying acts. In addition, we show the role of the Norwegian school and the school environment in a process of integration among the children of Polish immigrants. We note how it shapes their self-esteem, as well as assess social status of a family and the economic situation in the countries of origin and arrival. The article is based on the results of two research projects: Children’s experience of growing up transnationally (Work Package 5 conducted within the Transfam project between 2013 and 2016) and The adaptation process of children of Polish immigrants. Field research in Norway (a doctoral project implemented in 2013–2014 at the Institute of Sociology of the Jagiellonian University).

W artykule analizujemy mozaikę niekorzystnych aspektów związanych z sytuacją społeczno-ekonomiczną dzieci polskich imigrantów w norweskim środowisku szkolnym. Główna uwaga zostaje zwrócona na doświadczane przez dzieci dyskryminacje, wynikające ze zróżnicowania statusu społecznego (w porównaniu z dziećmi norweskimi), wspomnienia i przeżycia przemocy rówieśniczej w postaci dręczenia (ang. bullying) oraz tworzenie indywidualnych strategii zaradczych w obliczu "pracy rówieśniczej". Dowodzimy, że manifestowane przez dzieci nierówności społeczno-ekonomiczne przejawiają się w aktach bullyingu. Ponadto ukazujemy rolę norweskiej szkoły i środowiska szkolnego w przebiegu integracji dzieci polskich imigrantów, kształtowania ich samooceny, oceny statusu społecznego rodziny oraz oceny poziomu zamożności kraju pochodzenia i przybycia. Artykuł bazuje na wynikach dwóch projektów badawczych: „Doświadczenia dzieci dorastających transnarodowo” (zadanie nr 5 prowadzone w ramach polsko-norweskiego projektu Transfam w latach 2013-2016) oraz „Proces adaptacji dzieci polskich imigrantów. Badania terenowe w Norwegii” (projekt doktorancki realizowany w latach 2013-2014 w Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies