Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

HAIKU? SENRYU? MIRONU? MIRON BIALOSZEWSKIS POETRY AND ORIENTAL GENRES (Haiku? Senryu? Mironu? Poezja Mirona Bialoszewskiego wobec gatunkow orientalnych)

Tytuł:
HAIKU? SENRYU? MIRONU? MIRON BIALOSZEWSKIS POETRY AND ORIENTAL GENRES (Haiku? Senryu? Mironu? Poezja Mirona Bialoszewskiego wobec gatunkow orientalnych)
Autorzy:
Sniecikowska Beata
Tematy:
HAIKU
JACK KEROUAC
MIRON BIALOSZEWSKI
SENRYU
LITERATURE
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article analyses Miron Bialoszewki's late poetry (1976-1983) in the context of Oriental genres: lyrical haiku and satirical senryu. The author begins with the problems of zen poetry, then proceeds to discuss numerous but largely unfound proposals to link Bialoszewski's poetic output with haiku. Scrutinizing Bialoszewski's miniatures, Beata Sniecikowska takes into considerations the lucid sensual arrangements, the attitude of the lyrical 'I,' irony, gnomicity, and linguistic, graphic, and instrumentational conceptism. The points of reference of the analyses are Japanese haiku and senryu as well as haiku by Jack Kerouac - a figure also connected with Zen Buddhism. Sniecikowska concludes that in Bialoszewski's late literary creativity one finds a set of poems of close-to-haiku modality, however less rigorous and perceptibly deriving from avant-garde tradition. The researcher facetiously refers to them as 'mironu.'

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies