Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

PERCEPTIONS ON INEQUALITY AND ON THE CAUSES OF POVERTY IN SLOVAKIA

Tytuł:
PERCEPTIONS ON INEQUALITY AND ON THE CAUSES OF POVERTY IN SLOVAKIA
Autorzy:
Strapcova K.
Tematy:
POVERTY PERCEPTION
SOCIAL INEQUALITY
SOLIDARITY
SOCIOLOGY
Język:
słowacki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In this paper, popular perceptions on inequality and on the causes of poverty in Slovakia are analysed. The paper begins with the assumption that recognising popular perceptions will enable us to identify how socially marginalized people are represented in our society and what kinds of social policy measures are perceived as appropriate by the public. Our theoretical concept is based on a two dimensional typology with four basic types of poverty explanation: 1. individual blame or blaming-the-poor approach, 2. social blame or blaming-the-state approach, 3. individual fate and 4. social fate. In addition to an empirical analysis, an assessment is made as to whether perceptions are shaped by basic principles present in the judgment process (self-interest, i.e. the underdog principle, or enlightenment principle). The dynamics of changes in public opinion are examined through available comparative datasets (European Values Study 1991 and 1999, Society 2004). The results show that the individual socio-economic position has an effect on the preferred explanation of poverty causes. The higher the socio-economic position, the more stigmatising the opinion.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies