Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Alternace konstrukcí s aktorem a instrumentem v paralelním česko-anglickém závislostním korpusu

Tytuł:
Alternace konstrukcí s aktorem a instrumentem v paralelním česko-anglickém závislostním korpusu
The actor instrument alternation in a parallel Czech-English dependency treebank
Autorzy:
Jana Šindlerová
Vladislav Kuboň
Aleš Tamchyna
Kateřina Veselovská
Tematy:
parallel corpus
verb valency
alternations
evaluative verbs
agent demoting
paralelní korpus
valence sloves
alternace
evaluativní slovesa
potlačení agentu
Język:
czeski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper analyzes one type of valency structure difference in a bilingual, Czech-English valency lexicon and a parallel syntactically annotated treebank, namely the instances of instrument subject alternation, abstract cause subject alternation and locatum subject alternation (Levin 1993), roughly corresponding to three specific verb semantic classes. These alternations represent a problematic point of mutual alignment of valency structures in a parallel corpus and a bilingual valency lexicon because of the dual possible assignment of a semantic role to the position of a syntactic subject, and consequently, the dual interpretation of the deep-syntactic role of an actor. As a result, two different interpretations arise, an agentive one and a non-agentive one, which collide in the syntactically annotated data. The conflict of the two interpretations substantially influences the semantic interpretation of the “target of evaluation” in constructions involving evaluative verbs in sentiment analysis tasks. We discuss the problem through linking individual syntactic, semantic and situational participants, focusing both on the similarities and differences between the three alternation types in question, providing analogies to other known constructions, and studying them from the morphosyntactic, semantic and propositional content points of view.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies