Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Skutki dalszej liberalizacji handlu rolno-spozywczego dla UE i Polski

Tytuł:
Skutki dalszej liberalizacji handlu rolno-spozywczego dla UE i Polski
Effects of further agri-food trade liberalization for EU and Poland
Autorzy:
Rowinski J
Tematy:
konkurencyjnosc
Unia Europejska
eksport
przemysl spozywczy
integracja europejska
przemysl rolno-spozywczy
handel miedzynarodowy
Polska
Runda Doha
jednolite platnosci obszarowe
perspektywy
liberalizacja handlu
Język:
polski
Dostawca treści:
AGRO
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Prowadzone obecnie wielostronne negocjacje w sprawie dalszej liberalizacji międzynarodowego handlu rolno-spożywczego mają trzy cele: 1. znaczna poprawa dostępu do rynku, 2. ograniczenie subwencji eksportowych z perspektywą ich likwidacji, 3. znaczne ograniczenie zakłócającego handel międzynarodowy wsparcia krajowego. Zaawansowanie negocjacji nie pozwala jeszcze na ocenę ich skutków. Należy jednak przypuszczać, że nastąpi osłabienie konkurencyjnej pozycji UE na międzynarodowych rynkach rolnych, a wzmocnienie tanich producentów zarówno z państw rozwiniętych, jak i rozwijających się. Wprowadzane obecnie przez UE mechanizmy wspierania dochodów z rolnictwa (jedna płatność obszarowa) mogą spowodować ograniczenie produkcji rolnej w państwach członkowskich o wysokich kosztach produkcji. Polska może więc w ciągu kilku lat uzyskać znacznie silniejszą pozycję na rynkach innych państw członkowskich jako eksporter artykułów rolno-spożywczych.

Multilateral negotiations in the matter of further liberalization of international trade with agri-food, known as Doha Round, have three goals: 1. substantial improvement in market access 2. reductions of, with a view to phasing out, all forms of export subsidies, 3. substantial reductions in trade-distorting domestic support. It is impossible in the actual stage to evaluate their effects. But it is possible to assume that competition strength of the EU countries on international agri-food markets will be weaker and the position of cheap producers from developed and developing countries stronger. The new income measures (single area payment) supporting farmers can result in the reduction of agricultural production in the member countries with high production costs. Poland can therefore strengthen its position on the markets of other member countries as exporter of agri-food products.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies