Tytuł pozycji:
Assessment of the structure and properties of manually laser-beam-welded joints of steel DOCOL 1200M
The research work aimed to determine the effect of manual laser beam welding process parameters on the properties of butt joints made of 1.8 mm thick steel DOCOL 1200M. The test joints were subjected to non-destructive (visual and penetrant) tests as well as destructive tests including static tensile tests, bend tests, hardness measurements as well as macro and microscopic metallographic tests. The optimisation of welding process parameters enabled the obtainment of joints satisfying both visual and strength-related quality requirements. The tests revealed that the use of the so-called continuous-wave laser beam helped minimise the number of welding imperfections. As a result of the laser beam welding process, the hardness in the heat affected zone (HAZ) decreased to approximately 260 HV, if compared to that of 360 HV in the base material and 370 HV in the weld.
Celem pracy było określenie wpływu parametrów procesu ręcznego spawania laserowego na własności złączy doczołowych stali DOCOL 1200 M o grubości 1,8 mm. W artykule przedstawiono wyniki spawania ręcznego złączy doczołowych ze stali DOCOL 1200 M, z wykorzystaniem wiązki laserowej. Uzyskane złącza próbne poddano badaniom nieniszczącym (badania wizualne i penetracyjne) oraz badaniom niszczącym w zakresie statycznej próby rozciągania, zginania, pomiarowi twardości oraz badaniom metalograficznym makro- i mikroskopowym. Optymalizacja parametrów procesu spawania pozwoliła na uzyskanie złączy spełniających wymagania jakościowe zarówno pod względem wizualnym, jak i wytrzymałościowym. Wykazano, że zastosowanie ciągłej wiązki (tryb continuous wave) pozwala zminimalizować liczbę niezgodności i wad spawalniczych. Na skutek procesu ręcznego spawania laserowego w SWC dochodzi do zmiękczenia i twardość w tym obszarze spada do wartości około 260 HV, przy twardości 360 HV w materiale rodzimym i 370 HV w spoinie.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).