Tytuł pozycji:
Ocena jakości usług w transporcie zbiorowym na przykładzie MZK Przemyśl
Drogą do podnoszenia jakości usług przewozowych dla ludności jest spełnienie nie tylko podstawowych wymagań pasażerów, ale poszukiwanie dodatkowych możliwości zadowolenia klienta poprzez szeroki dostęp do informacji, stosowanie nowoczesnych technologii informatycznych, poprawę bezpieczeństwa podróży oraz ofertę usług dodatkowych. Poznanie preferencji pasażerów korzystających z komunikacji autobusowej wiąże się z przeprowadzeniem systematycznych badań marketingowych, dzięki którym można uzyskać informację o jakości świadczonych usług. Celem badań była ocena jakości usług przewozowych świadczonych przez MZK Sp. z o.o. w Przemyślu. Zakresem badań objęto wybrane linie autobusowe wykonujące przewozy w obrębie miasta Przemyśl. Stwierdzono, że jakość świadczonych usług w opinii pasażerów realizowana jest na dobrym poziomie. Respondenci w większości przypadków swoje subiektywne odczucia względem poszczególnych kryteriów zaznaczali jako dobre. Elementami, na które przedsiębiorstwo powinno zwrócić szczególną uwagę i podjąć działania doskonalące, są przede wszystkim: dostosowanie środków przewozowych i infrastruktury punktowej (przystanki, zatoczki) do osób niepełnosprawnych, starszych i kobiet w ciąży, dostępność do informacji o zmianach w rozkładach jazdy i objazdach oraz kulturę osobistą kontrolerów biletów.
A measure to improve the quality of transport services is meeting not only the basic passengers’ requirements but also searching for additional ways to satisfy a client by means of a wide access to information, use of modern it technologies, improvement of trip safety and additional services. Knowing preferences of passengers who use buses is related to systematic marketing research as a result of which we may obtain information on the quality of provided services. The objective of the paper was to evaluate the quality of transport services provided by MZK Sp. z o.o. in Przemyśl. The scope of research covered the selected bus routes which carry out transport within the city of Przemyśl. It was found out that the quality of provided services in the passengers’ opinion is at a similar level. Respondents in majority of cases marked their personal feelings towards particular criteria as positive. Elements, to which the enterprise should pay special attention and which should affect actions are: adjusting transport means and transport infrastructure such as bus stops, bays for disabled, elderly and pregnant women, availability of information on changes in the schedule and bypasses and manners of ticket inspectors.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę.