Tytuł pozycji:
Pozyskiwanie pracowników jako czynnik wzmacniający odporność organizacji
Zmienność, złożoność, niepewność oraz niejednoznaczność procesów i zjawisk w otoczeniu powoduje, że zarówno organizacje publiczne, komercyjne i społeczne poszukują sposobów na wzmocnienie odporności. Uwzględniając, jedną z cech organizacji - ekwifinalność - możliwe są różne drogi do tego prowadzące. Obok innych, zwiększenie odporności organizacji jest powiązane z przywództwem, budowaniem wspólnoty i zaufania, dbałością o rozwój indywidualny, a także zespołowością działań, które są w niej podejmowane. Działania te mogą prowadzić do wzrostu zainteresowania kandydatów organizacją oraz podniesienia na wyższy poziom motywacji i zaangażowania jej pracowników. Wojsko jako organizacja z wyraźnie zarysowaną misją, działające na rzecz społeczeństwa, charakteryzujące się określonymi atrybutami pracodawcy przyciąga uwagę przedstawicieli różnych pokoleń. Konkurując o kandydatów na rynku pracy musi sprostać szeregu wyzwaniom w otoczeniu, w tym związanych z implementacją nowych technologii służących podniesieniu efektywności procesów oraz utrzymaniu statusu atrakcyjnego pracodawcy. W artykule zaprezentowano wybrane wyniki badań dotyczące postrzegania przez obywateli atrybutów wojska, jako pracodawcy, źródeł w których można znaleźć informacje o wojsku jako miejscu pracy, a także motywów, którymi potencjalnie mogą kierować się osoby w wieku mobilnym rozważając wstąpienie do służby lub podjęcie pracy. Badania z wykorzystaniem metod teoretycznych i empirycznych realizowano za pomocą programów Statistica v. 13.3 oraz programu R/RStudio v. 4.02.
The volatility, complexity, uncertainty and ambiguity of processes and phenomena in the surroundings cause public, commercial and social organisations alike to seek ways to strengthen resilience. Taking into account, one of the characteristics of an organization - equifinality - various paths to achieve it are possible. Among others, increasing the organisation's resilience is linked to leadership, building community and trust, atention to individual development, and the teamwork that goes into it. These activities can lead to an increase in candidate interest in the organisation and elevate the motivation and commitment of its employees. The military, as an organisation with a clearly outlined mission, acting for the benefit of society, characterised by certain atributes of an employer, atracts the atention of representatives of different generations. When competing for candidates in the labor market, it has to face a number of challenges in the environment, including those related to the implementaon of new technologies to improve the efficiency of processes and maintain its status as an atractive employer. The article presents selected results of research on citizens' perceptions of the atributes of the military as an employer, the sources where information about the military as a workplace can be found, as well as the motives of potentially mobile-aged people when considering joining the service or taking up employment. Research utilising theoretical and empirical methods was carried out using Statistica v. 13.3 and R/RStudio v. 4.02.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).