Tytuł pozycji:
Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego na rondach turbinowych w Polsce
W chwili obecnej w Polsce funkcjonują dwie grupy rond turbinowych. Pierwszą z nich stanowią ronda turbinowe zaprojektowane pod względem geometrii i organizacji ruchu na wzór holenderskich rond turbinowych, czyli z wyniesionymi ponad powierzchnię jezdni separatorami pasów ruchu. Druga grupa to ronda turbinowe z organizacją ruchu odpowiadającą całkowicie lub częściowo organizacji ruchu jak na typowych rondach turbinowych, ale na których nie zainstalowano wyniesionych separatorów oddzielających poszczególne pasy ruchu, a ich funkcję pełni tylko pojedyncza linia ciągła typu P-2. Na świecie ronda turbinowe postrzegane są jako rozwiązania cechujące się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz pozwalające na sprawny przepływ znacznych natężeń ruchu drogowego. Na podstawie zidentyfikowanych przez autorkę rond turbinowych funkcjonujących w Polsce, można stwierdzić iż w chwili obecnej w Polsce występuje zdecydowanie więcej rond turbinowych bez wyniesionych ponad powierzchnię jezdni separatorów pasów ruchu. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie czy ronda turbinowe, na których funkcję separatorów pełni jedynie pojedyncza linia ciągła są rozwiązaniami zapewniającymi odpowiedni poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
At present there are two types of turbo roundabouts in Poland. The first group, there are turbo roundabouts designed in terms of geometry and road traffic organization like Dutch turbo roundabouts, which means that they have elevated lane dividers in area of roundabouts. The second group, there are turbo roundabouts with road traffic organization corresponding fully or partially to the typical turbo roundabouts but without elevated lane dividers. On this kind of turbo roundabouts lane dividers function is only performed by single continuous line P-2 type. In the world, turbo roundabouts are seen as solutions characterized by a very high level of road traffic safety and also allowing on efficient flow of high road traffic volumes. On the basis on Polish area inventory, it can be said that at present there are many more turbo roundabouts without elevated lane dividers than turbo roundabouts with elevated lane dividers. The attempt to answer the question whether the turbo roundabouts without elevated lane dividers are solutions providing appropriate level of road traffic safety in area of intersection have been presented in this article.