Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stanowisko badawcze i ocena trwałości zmęczeniowej modyfikowanych chudych betonów wykorzystywanych w podbudowach drogowych

Tytuł:
Stanowisko badawcze i ocena trwałości zmęczeniowej modyfikowanych chudych betonów wykorzystywanych w podbudowach drogowych
Autorzy:
Ołdakowska, E.
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
opona samochodowa
podbudowa drogowa
chudy beton
trwałość zmęczeniowa
road substructure
fatigue life
vehicle tyres
lean concrete
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zużyte opony samochodowe, będące surowcem uciążliwym dla środowiska, ze względu na ilość, mogą być cennym modyfikatorem właściwości sztywnych podbudów drogowych, wykonywanych w konstrukcjach nawierzchni asfaltowych i cementowych. Podbudowy z chudego betonu, to podbudowy charakteryzujące się dużą wytrzymałością, w porównaniu z podbudowami z innych materiałów, pozwalającą uzyskać wymaganą nośność całej konstrukcji nawierzchni, przy stosunkowo małej grubości podbudowy. Doświadczenia pokazują też, że podbudowy te odznaczają się długim okresem dojrzewania oraz zmianami w postaci spękań skurczowych. Próbą skutecznego i ekologicznego rozwiązania jest zastosowanie do podbudów z chudych betonów rozdrobnionych zużytych opon samochodowych. Guma, ze względu na swe „elastyczne” właściwości może wpłynąć na ograniczenie lub likwidację spękań odbitych oraz poprawić trwałość zmęczeniową, którą zaprezentowano w pracy.
The used vehicle tyres, being the material strenuous for the environment due to their amount, may be the valuable modifier of properties of rigid road substructures realized in the asphalt and cement structures of pavements. The substructures from the lean concrete are characterised with high strength in comparison to the substructures from other materials, allowing for obtaining the required load capacity of the whole pavement structure for relatively low substructure thickness. The experience indicates also that those substructures have long curing time and changes in form of shrinkage cracks. The attempt of efficient and ecological solution is use of grinded worn out vehicle tyres for the substructures from lean concretes. The rubber due to its “elastic” properties may influence upon limiting or removing of rebound cracks and improve the fatigue life presented in the article.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies