Tytuł pozycji:
High-temperature protective coatings and methods of their analysis
Materials used for elements of the hot part of aircraft engines must fulfill a number of requirements, including high temperature corrosion resistance, durability and good strength in a wide temperature range. The continuous increase in engines’ efficiency by increasing their operating temperature resulted in the need to use heat-resistant protective coatings. Currently, aluminum layers or multi-component MCrAlY alloys are used. However, the use of an alternative fuel in the form of hydrogen means that the coatings must be resistant to water vapor at high temperatures. Hence, the work proposes high entropy alloys (HEA) as a candidate for materials for protective coatings. At the same time, basic methods for analyzing high-temperature corrosion products on the mentioned protective coatings are presented.
Materiały stosowane na elementy gorącej części silników lotniczych muszą spełniać wiele wymagań, przede wszystkim musi je cechować wysoka żaroodporność, trwałość, jak również dobra wytrzymałość w szerokim zakresie temperatury. Ciągłe zwiększanie sprawności silników poprzez podnoszenie temperatury ich pracy spowodowało, że konieczne stało się stosowanie żaroodpornych powłok ochronnych. Obecnie stosuje się warstwy aluminidkowe lub wieloskładnikowe stopy typu MCrAlY. Używanie wodoru jako paliwa alternatywnego sprawia, że powłoki muszą być odporne na działanie pary wodnej w wysokiej temperaturze. W pracy zaproponowano stopy o wysokiej entropii mieszania (HEA) jako potencjalne materiały na powłoki ochronne. Przedstawiono także podstawowe metody analizy produktów korozji wysokotemperaturowej na takich powłokach.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).