Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

High-temperature protective coatings and methods of their analysis

Tytuł:
High-temperature protective coatings and methods of their analysis
Autorzy:
Nowak, Wojciech
Paszek, Urszula
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
corrosion
high temperature corrosion resistant coatings
analytical methods
korozja
powłoki żaroodporne
metody analityczne
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Materials used for elements of the hot part of aircraft engines must fulfill a number of requirements, including high temperature corrosion resistance, durability and good strength in a wide temperature range. The continuous increase in engines’ efficiency by increasing their operating temperature resulted in the need to use heat-resistant protective coatings. Currently, aluminum layers or multi-component MCrAlY alloys are used. However, the use of an alternative fuel in the form of hydrogen means that the coatings must be resistant to water vapor at high temperatures. Hence, the work proposes high entropy alloys (HEA) as a candidate for materials for protective coatings. At the same time, basic methods for analyzing high-temperature corrosion products on the mentioned protective coatings are presented.
Materiały stosowane na elementy gorącej części silników lotniczych muszą spełniać wiele wymagań, przede wszystkim musi je cechować wysoka żaroodporność, trwałość, jak również dobra wytrzymałość w szerokim zakresie temperatury. Ciągłe zwiększanie sprawności silników poprzez podnoszenie temperatury ich pracy spowodowało, że konieczne stało się stosowanie żaroodpornych powłok ochronnych. Obecnie stosuje się warstwy aluminidkowe lub wieloskładnikowe stopy typu MCrAlY. Używanie wodoru jako paliwa alternatywnego sprawia, że powłoki muszą być odporne na działanie pary wodnej w wysokiej temperaturze. W pracy zaproponowano stopy o wysokiej entropii mieszania (HEA) jako potencjalne materiały na powłoki ochronne. Przedstawiono także podstawowe metody analizy produktów korozji wysokotemperaturowej na takich powłokach.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies