Tytuł pozycji:
Wpływ składu chemicznego materiału ciernego stosowanego w hamulcach na jego właściwości fizykochemiczne : badania laboratoryjne
Wyznaczono współczynnik tarcia, wskaźnik zużycia powierzchni ciernej oraz pojemność i przewodność cieplną dla 3 rodzajów klocków hamulcowych przeznaczonych do różnych modeli samochodów osobowych (mały hatchback, sedan premium i samochód terenowy). Największy wpływ na właściwości fizykochemiczne okładzin ciernych hamulca miały metale twarde (stal, żeliwo), smar (grafit, Cu, CuZn₁₀) i materiał wzmacniający (aramidy).
Chem. compn., av. friction coeff., friction surface wear rate, d., heat capacity and thermal cond. were detd. for 3 types of brake pads intended for various passenger car models: small hatchback, premium sedan and off-road car. Hard metals (steel, cast iron), grease (graphite, Cu, CuZn₁₀) and reinforcing material (aramid) had the highest impact on the phys. and chem. properties of brake friction linings.
Praca sfinansowana w ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Regionalna inicjatywa doskonałości” projekt nr 011/RID/2018/19, 2019-2022.