Tytuł pozycji:
Studium kształtowania geometrii rond turbinowych typu knee. Cz. I, Rondo knee typu look-a-like
Ronda turbinowe po raz pierwszy zastosowano w Holandii. Podstawową przyczyną wprowadzenia rond turbinowych była chęć wyeliminowania przeplatania się pojazdów zjeżdżających z ronda. Ronda turbinowe projektuje się w taki sposób, by potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego się nie przecinały. Poprawę bezpieczeństwa ruchu i eliminację przeplatania się potoków osiąga się dzięki wymuszeniu na kierowcach odpowiedniej trasy przejazdu i uniemożliwieniu im zmiany pasa ruchu na jezdni ronda. Uformowany odpowiednio kształt wyspy środkowej i pasów ruchu równocześnie zmusza kierowców do redukcji prędkości, co korzystnie wpływa na warunki ruchu na całym skrzyżowaniu. Dzięki temu ukształtowaniu ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo turbinowe, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami. Powyższe wskazuje jak ważnym czynnikiem w procesie projektowym ronda turbinowego jest odpowiednie wykształtowanie geometrii poszcze-gólnych pasów. Tym zagadnieniom poświęcony był cykl artykułów opublikowany w 2013 r. [1]. Niniejszy cykl artykułów dotyczy jednego ze szczególnych przypadków, a mianowicie ronda turbinowego typu „knee”, tzn. ronda o załamanej w planie linii pierwszeństwa przejazdu. W pierwszej części cyklu artykułu zostaną przedstawione podstawowe zasady kształtowania geometrii ronda imitującego rondo turbinowe knee nazwanego po holendersku Look-a-like, tj. ronda z wyspą okrągłą i zastosowanym jedynie odmiennym oznakowaniem poziomym bezpośrednio przy wyspie środkowej.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).