Tytuł pozycji:
Universities towards sustainable development - a review of Polish schools' approaches to the formulation of SD strategies
Universities have an important role to play in the process of achieving the Sustainable Development Goals (SDGs) adopted by the United Nations in its 2015 Declaration, which specifically addresses their contribution in the areas of education, research and social impact. The main objective of the article is to review the approaches of Polish higher education institutions (HEIs) to the formulation of sustainable development strategies by reference to their position in international rankings. The study focused on three international rankings: UI GreenMetric, THE Impact Rankings and QS World University Rankings: Sustainability. The methodology used included literature review and critique, analysis of documents and other source materials, descriptive analysis and comparative analysis. The paper contributes to deepening and advancing the academic debate on the role of universities in achieving the SDGs and improving institutional governance to accelerate progress towards their implementation.
Szkoły wyższe odgrywają ważną rolę w procesie osiągania Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs), przyjętych przez ONZ w 2015 r., która przejawia się głównie w sferze edukacji, badań naukowych i oddziaływania społecznego. Głównym celem artykułu jest dokonanie przeglądu różnych podejść polskich uczelni do formułowania strategii zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę pozycje zajmowane przez nie w międzynarodowych rankingach. W artykule analizą objęto trzy międzynarodowe rankingi: UI GreenMetric, THE Impact Rankings oraz QS World University Rankings: Sustainability. W pracy wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa, analizę dokumentów i innych materiałów źródłowych, analizę opisową i analizę porównawczą. Artykuł będzie miał wkład w pogłębienie i promowanie dyskusji naukowej na temat roli uczelni w realizacji celów zrównoważonego rozwoju i doskonalenia zarządzania instytucją, aby przyśpieszyć postępy w ich wdrażaniu. Kiryluk Halina
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).