Tytuł pozycji:
Dynamiczny model układu napędowego samochodu elektrycznego
Wzrost popularności alternatywnych układów napędowych pojazdów oraz zaostrzające się wymogi bezpieczeństwa stawiane współczesnym pojazdom drogowym stwarzają potrzebę interdyscyplinarnego spojrzenia na problematykę projektowania pojazdów. W niniejszej pracy zostało zaprezentowane podejście do modelowania elektrycznego układu napędowego z uwzględnieniem dynamicznych właściwości takich komponentów jak: maszyna elektryczna, koło ogumione, czy wały napędowe. Rozważania teoretyczne podparto wynikami z przykładowych badań symulacyjnych. Wskazano również możliwości rozbudowy prezentowanego modelu matematycznego o inne elementy, takie jak sprzęgła, synchronizatory, baterie elektrochemiczne, czy przekładnie obiegowe.
The growing popularity of alternative propulsion systems and stricter requirements of safety of modern road vehicles create a need for interdisciplinary view for vehicle design issue. This paper presents approach for mathematical modelling of electric propulsion systems including the dynamic properties of elements such as: electric machine, tyre wheel or drive shafts. The theoretical consideration were supported by sample results from simulating study. Then the possibility of model enlargement by elements such as: clutches, synchronizer, electrochemical battery or planetary gear were presented.