Tytuł pozycji:
Charakterystyki stanów przejściowych silnika Stirlinga z wolnym tłokiem pracującego w układzie mikrokogeneracyjnym
W artykule zaprezentowano charakterystyki stanów przejściowych (tj. rozruchu oraz wygaszenia) silnika Stirlinga z wolnym tłokiem, który pracuje w mikrokogeneracyjnym układzie gazowym Vitotwin firmy Viessmann. We wstępie pokrótce opisano budowę silnika oraz etapy jego komercjalizacji. Wskazano obszary zastosowania silnika bezkorbowego w kontekście układów mikrokogeneracyjnych. Opisano stanowisko badawcze, wykorzystane do przeprowadzenia pomiarów wybranych parametrów w trakcie stanów przejściowych. Wyznaczono czasy trwania poszczególnych faz pracy silnika, które mogą mieć istotny wpływ na efektywność układu mikrokogeneracyjnego w okresach obniżonego zapotrzebowania na ciepło.
In the article the basic information concerning the free-piston Stirling engine are presented. Modern type of engine and the stages of commercialization are described as well as the typical microcogeneration applications of the Stirling engine. The experimental setup used for measuring the selected parameters of the transient states of engine operation: start up and the cooling phase. The time of particular phases is measured. The transient states should be concerned during the μCHP installation modeling, because they may significantly influence economic effectiveness of such solutions, especially during the low heat demand periods.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).