Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Determinants of poor road surface condition in the opinion of road administrators

The aim of the study was to identify key factors influencing the poor condition of road surfaces from the perspective of road infrastructure managers. The research was conducted in 2024 using an online survey CAWI (Computer‑Assisted Web Interview) on a sample of 362 road managers, selected through purposive sampling. The analysis employed factor analysis using the principal component method with Varimax rotation. Factor analysis identified three main components, which together explain 60.85% of the variance. The first component included structural and environmental factors, such as design and construction errors, material corrosion, and subsoil and groundwater conditions. The second related to weather‑related factors (e.g., extreme temperatures, heavy rainfall) and economic factors (insufficient funding for regular maintenance), which – although different in nature – were often identified by respondents as constraints beyond the scope of technical interventions. The third component encompassed traffic‑related factors, such as traffic intensity and axle overloading. The results of the study indicated that road administrators pointed financial constraints and excessive heavy traffic loads as the main causes of pavement deterioration. The findings may support the optimization of maintenance policies and the establishment of priorities in modernization efforts.
Celem badania było określenie kluczowych czynników wpływających na zły stan nawierzchni dróg na podstawie opinii zarządców infrastruktury drogowej. Badanie przeprowadzono w 2024 r. metodą ankiety internetowej CAWI (Computer‑Assisted Web Interview) na próbie 362 zarządców dróg, dobranych z użyciem metody doboru celowego. W analizie wykorzystano analizę czynnikową metodą głównych składowych z rotacją Varimax. Analiza wykazała trzy główne składowe, które łącznie wyjaśniają 60,85% wariancji. Pierwsza obejmuje czynniki strukturalne i środowiskowe, takie jak błędy projektowe i wykonawcze, korozja oraz uwarunkowania gruntowo‑wodne. Druga dotyczy czynników pogodowych (np. ekstremalna temperatura, intensywne opady) oraz ekonomicznych (niedobór środków na bieżące utrzymanie), które – choć różnej natury – często współwystępują w percepcji respondentów jako ograniczenia niezależne od działań technicznych. Trzecia składowa obejmuje czynniki związane z ruchem drogowym, takie jak intensywność ruchu i przeciążenie osi pojazdów. Wyniki badania wskazują, że zarządcy dróg jako główne przyczyny złego stanu nawierzchni postrzegają ograniczenia finansowe oraz nadmierne obciążenie ruchem ciężkim. Uzyskane wnioski mogą wspomóc optymalizację polityki utrzymaniowej oraz ustalanie głównych działań modernizacyjnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies