Tytuł pozycji:
Analiza ilościowa niektórych składników technologicznych stosowanych w inhibitowanych stałych homogenicznych paliwach rakietowych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej
W artykule przedstawiono nowe, oryginalne metody analizy ilościowej za pomocą chromatografii cienkowarstwowej (TLC – Thin Layer Chromatography) w zakresie oznaczania plastyfikatorów, dodatków energetycznych i stabilizatorów stosowanych w inhibitowanych dwubazowych paliwach rakietowych wykorzystywanych w silnikach rakietowych służących do wynoszenia wydłużonych ładunków wybuchowych, w celu wykonania przejść w polach minowych. Za pomocą TLC oznaczano: nitroglicerynę (NG), ftalan dibutylu (FDB), 2,4-dinitrotoluen (2,4-DNT), 2,4,6-dinitrofoluen (TNT), N,N’-dietylo-N,N’-difenylomocznik (Centralit I – CI) oraz 4-NO2-CI. Na podstawie oznaczeń ilościowych w/w substancji stwierdzono ich migrację na granicy paliwo/warstwa ekranująca (inhibitor). Powoduje ona zmianę składu paliwa i inhibitora, a w rezultacie zmianę ich właściwości fizykochemicznych, co może uzasadniać nieprawidłowy przebieg procesu spalania w silniku, stwierdzony podczas badań stacjonarnych.
Some new original methods of Thin Layer Chromatography (TLC) are presented for quantitative analysis in identification of added plasticisers, energetic components and stabilisers used in inhibited double based rocket propellants for rocket motors to project elongated explosive charges in order to make passes in mine fields. TLC method was used to identify: nitroglycerine (NG), dibutyl ftalan (FDB), 2,4,6-trinitrotoluen (TNT), N,N’-diethyl-N,N’-urea-difenyl (Centralit I-CI) and 4-NO2-CI. On the base of the quantitative identification of the above components the process of their migration was discovered at the edge propellant/screening layer (inhibitor). It causes the change in composition of propellant and inhibitor and in the result can lead to change in physical-chemical properties and improper burning process in the motor what was discovered on the stationary motor testing bed.