Tytuł pozycji:
Rola klastra „Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Transportu i Infrastruktury" w rozwoju transportu polskiego - wyzwania zarządcze i marketingowe
Innowacyjna usługa transportowa posiada olbrzymie znaczenie dla rozwoju łańcuchów dostaw. Przez innowacyjność w usługach transportowych należy rozumieć działania polegające na wprowadzeniu nowych rozwiązań lub procesów dotyczących wszelkich zmian przyczyniających się do zwiększenia efektywności ekonomicznej, technicznej i technologicznej, środowiska naturalnego systemów transportowych w celu maksymalizacji efektów społecznych i wyników gospodarowania przez sektor publiczny i prywatny . Współpraca biznesu wytwarzającego usługi oraz nauki może wnieść nowe impulsy rozwojowe, zachęty i zdolności do wprowadzania i zarządzania innowacjami oraz stanowić przesłanki dla internacjonalizacji przedsiębiorstw poprzez współpracę. Wspieranie współpracy międzynarodowej i budowania Europejskiej Przestrzeni Badawczej, oraz współpracy Transatlantyckiej i światowej dotyczącej strategicznego i interdyscyplinarnego podejścia do innowacji w rozwoju transportu i infrastruktury jest jednym z elementów integracji w przestrzeni międzynarodowej. Wskazuje na to np. Gołembska , wskazując, iż na arenie międzynarodowej logistyka (transport i interoperacyjna infrastruktura) jest źródłem i motorem innowacji i integracji przedsiębiorstw ponad granicami. Łączenie biznesu i nauki dla celów innowacyjności może odbywać się poprzez różnorodne formy np. ośrodki transferu technologii, inkubatory przedsiębiorczości, parki naukowo-technologiczne oraz klastry. Inicjatyw klastrowych w transporcie jest stosunkowo niewiele. Celem artykułu jest wskazanie roli klastrów w poprawie funkcjonowania innowacyjności w transporcie w Polsce na przykładzie nowo powstałego klastra „ Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury". Na podstawie dokonanej analizy literaturowej pojęcia oraz analizy działań badanego obiektu wskazane zostaną kierunki niezbędnych do podjęcia przez klaster działań w obszarze zarządzaniu i marketingu.
Author in his article gives an outlet for development of innovation in transport. Discuss broad subject of transport clusters in context of recent experience. He defines innovation and term of cluster in relation to the supply chain. Explains mentioned issues in context of newly established Cluster of Transport and Infrastructure Innovation. By making synthetic analysis of the Cluster gives an extensive explanation of its goals, structure etc. as well as predicted results of recent activities in relation to the amassed knowledge in the subject. Author underlines marketing and organizational challenges in front of the cluster. Argues their solving is essential for its future.