Tytuł pozycji:
Emisja gazów cieplarnianych w ciągu logistycznym paliw silnikowych
W artykule przedstawiono zagadnienia emisji GHG (gazów cieplarnianych) w cyklu życia paliw silnikowych. Cykl życia paliw dzieli się na kilka etapów: wydobycie ropy naftowej, transport do rafinerii, przerób w rafinerii do paliw silnikowych, magazynowanie i dystrybucja paliw oraz ostatni etap spalanie w silniku samochodowym. Specyfika każdego etapu jest różna, a wiec na każdym z nich występują rożne źródła emisji GHG. Oddzielnie dla każdego z etapów wskazano i pokrótce omówiono poszczególne źródła emisji GHG. W artykule oprócz źródeł emisji GHG omówiono również stosowane metody jej redukcji. W przedstawionym materiale położono szczególny nacisk na te etapy, na których producent paliw ma największą możliwość zarządzania emisją GHG (etapy wydobycia i przerobu ropy). Może to zostać osiągnięte poprzez takie działania jak poprawa efektywności energetycznej, zmiana paliw kotłowych, redukcja emisji generowanej na pochodniach oraz wynikająca z nieintencjonalnego uwalniania GHG do atmosfery i inne.
In the article, issues concerning GHG (greenhouse gases) emission in the motor fuel life cycle have been discussed. The life cycle of fuels is divided into few stages: crude oil extraction, transport to a refinery, processing at the refinery to obtain motor fuels, fuel storage and distribution, and the final stage: combustion in a car engine. The specifics are different for each stage, therefore, for each of them there is a different GHG emission source. Individual GHG emission sources, separately for each stage, have been indicated and briefly discussed. In the article, apart from the GHG emission sources, the applied GHG emission reduction method has been presented. The document puts special emphasizes on the stages, where the fuel producer has the best capability of managing the GHG emission (stages of crude oil extraction and processing). It can be achieved through activities such as improvement of energy efficiency, changing of heating fuels, and reduction of flaring and venting GHG emission.