Tytuł pozycji:
Optymalizacja lokalizacji zajezdni tramwajowej w systemie komunikacji miejskiej
Artykuł dotyczy problemu wyboru lokalizacji obiektów zaplecza technicznego – zajezdni tramwajowych, w systemie komunikacji miejskiej. W przeprowadzonych badaniach dokonano identyfikacji i oceny zarówno istniejących, jak i zbioru alternatywnych lokalizacji zajezdni. W analizie uwzględniono również: infrastrukturę transportową – torowisko, wielkość i rodzaj taboru oraz układ linii komunikacyjnych. Problem został zamodelowany w postaci zadania programowania matematycznego . Zbudowano model bazujący na dwóch zmiennych decyzyjnych – lokalizacyjnej oraz przydziału. Pierwsza z nich odpowiada za wybór lokalizacji zajezdni , druga przydziela eksploatowany tabor do poszczególnych zajezdni. Funkcja celu w analizowanym problemie jest minimalizowaną formułą kosztową ( strat przewoźnika) związaną z pokonywanym dystansem pomiędzy zajezdnią a pierwszym i ostatnim przystankiem na obsługiwanych trasach. Przedstawiony problem został przeanalizowany i rozwiązany dla systemu tramwajowego transportu miejskiego w Poznaniu, w którym przewoźnikiem jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. Uzyskane rozwiązanie zostało porównane z podjętą decyzją lokalizacyjną, w której nie poszukiwano decyzji optymalne.
The paper deals with the location problem of the technical facilities - tram depot, in the public transport system. In this study the identification and evaluation of both existing and alternative depot locations have been carried out . The analysis also includes: transport infrastructure - tracks, tram fleet composition and tram lines. The considered problem is modelled using mathematical programming. The single objective model is based on two decision variables, i.e. location and allocation variables. The first one is responsible for the selection of the depot location, while the second one corresponds to fleet assignment to each depot. The objective function is the minimisation cost formula ( i.e. loss of carrier), associated with the distance between the depot and the first and last stops on the operated routes. The considered problem is analys ed and solved for urban transport tram system in Poznan, where the carrier is Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o . Finally, the solution is compared with the administrative decision for a depot location where an optimisation analysis was omitted.