Tytuł pozycji:
Konkurencyjność na rzecz wzrostu gospodarczego a rozwój przewozów ładunków ponadgabarytowych i ciężkich drogą morską w polsce w świetle unijnej perspektywy finansowej na lata 2007–2013
Liczba dokonywanych przewozów ładunków ponadgabarytowych i ciężkich w Polsce jest dość duża tylko w transporcie drogowym. W przypadku transportu morskiego sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Jednym z czynników blokujących zaistnienie tego segmentu rynku transportowego w Polsce jest brak odpowiedniej infrastruktury portowej, przystosowanej do obsługi tego typu ładunków. Jest to spowodowane tym, że polskie porty morskie nie dysponują wystarczającą ilością środków finansowych pozwalających na inwestycje w tym zakresie, w celu zwiększenia konkurencyjności portów. Szansa jednak na to rysuje się w unijnej perspektywie finansowej na lata 2007–2013. W niniejszym artykule zostaną przedstawione obszary, które wymagają dofinansowania unijnego, aby polskie porty mogły konkurować z portami innych krajów europejskich w zakresie przewozów ładunków ponadgabarytowych i ciężkich drogą morską.
Oversized and heavy cargoes constitute a very peculiar group of goods transported by sea. They require from the port the appropriate infrastructure and qualifi ed employees. Adaptation of port for handling of such cargoes requires from the particular country considerable expenditures, not every state, for instance: Poland can allow for. Thanks to the fact that in 2004 Poland joined the European Union, which elaborated Policy challenges and Budgetary means of the Enlarged Union 2007–2013 and because of the demand for transportation of afore mentioned group of cargoes to Norway, Poland has a chance to arise in the market of carriages of oversized and heavy cargoes by sea. Present article specifies the oversized and heavy cargoes as well as directs possible investments in order to create a possibility of development of this segment of the market in our country.