Tytuł pozycji:
Charakterystyka mechanizmów samoorganizującej się, wieloskokowej sieci bezprzewodowej w strefie B systemu netBaltic
Strefowa struktura systemu netBaltic umożliwia zastosowanie w jego obrębie odmiennych mechanizmów komunikacji sieciowej w zależności od dostępnych w określonym momencie dla danej jednostki możliwości komunikacyjnych. W strefie B systemu przewidziano wykorzystanie samoorganizującej się, wieloskokowej sieci o strukturze kratowej, umożliwiającej znaczne rozszerzenie zasięgu łączności poza obszar funkcjonowano lądowych systemów dostępowych pracujących w trybie punk-wielopunk (strefa A), szczególnie na obszarach koncentracji użytkowników, takich jak np tory żeglugowe. Proponowane rozwiązania umożliwią także dynamiczne tworzenie grup jednostek dysponujących wzajemną łącznością sieciową nawet w przypadku braku łączności z lądem, co ma szansę znacznie ułatwić realizację wielu zadań związanych z usługami e-nawigacji. Proponowane rozwiązanie zapewnia ponadto możliwość wykorzystania licznego zbioru, tak dostępnych obecnie, jak i dopiero opracowywanych technik transmisji bezprzewodowej, dzięki ulokowaniu wykorzystywanych mechanizmów w warstwie sieciowej modelu ISO-OSI.
The structure of netBaltic system, which contains of a three distinct zones, each employing different network communication mechanisms allows its users to employ the most appropriate set of such mechanisms depending on communication opportunities available for them at the specific moment. Zone B of the system employs a self-organizing, multihop mesh network, which is capable of significantly extending the network coverage provided by shore-based access system of zone A. Zone B mechanisms can be expected to be especially effective in areas containing a sizable concentration of system users, such as, for example, shipping lanes. They can also be employed to create groups of interconnected vessels even in areas not adjunct to zone A, and as such unable to access on-shore infrastructure, which can be used in various tasks related to e-Navigation. The proposed solution is largely independent of specific transmission technologies and can employ a wide variety of them, both currently available and still being in development, due to placement of its mechanisms in ISO-OSI layer 3.