Tytuł pozycji:
Wpływ modelu tarcia w zawieszeniu oraz wibracji na dynamikę dwuosiowego wagonu towarowego
W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych dotyczące oddziaływania kół dwuosiowego wagonu towarowego na tor zwichrowany prosty i zakrzywiony, uzyskane z obliczeń wykorzystujących dwa różne modele zawieszenia pojazdu. Wykorzystano możliwości obliczeniowe specjalistycznego programu Adams Rail, przeznaczonego do badania dynamiki pojazdów szynowych. Oceniano stan zagrożenia bezpieczeństwa ruchu pojazdu wywołany niestatecznością, bądź wspinaniem się obrzeża koła na główkę szyny. Zbadano również wpływ wibracji generowanej przez kontakt toczny koła i szyny na dynamiczne właściwości modelu pojazdu na torze prostym pozbawionym wichrowatości.
The purpose of this paper was to determine the interaction of the two-axle freight wagon on an unbalanced straight and curved track. Two different simulations models were investigated. First - with linear, viscous mathematical friction suspension model and second, with nonlinear mathematical model with two-dimensional dry friction. Derailment process being the result of wheel flange climbing was analyzed. The calculation possibilities of the Adams Rail program, suitable for dynamics examination of railway vehicles were utilized. In all analyzed cases the evaluation of safety according to wheel flange climb derailment was introduced in the form of derailment coefficient with taking into account vertical displacement of the leading wheel. The influence of vibration generated by rolling contact on dynamic property of the two-axle freight wagon on straight track was also examined.