Tytuł pozycji:
Próby z gorącym dymem jako narzędzie w procesie regulacji i odbioru systemów bezpieczeństwa pożarowego tuneli drogowych
W artykule przedstawiono problematykę odbioru i regulacji systemów bezpieczeństwa pożarowego w drogowych tunelach komunikacyjnych. Jako obiekty o szczególnym znaczeniu wszystkie tunele o długości powyżej 100 m przed uzyskaniem zgody na użytkowanie muszą uzyskać pozytywną opinię Nadzoru Budowlanego, która w dużej mierze zależy od opinii Państwowej Straży Pożarnej. Ocena systemów bezpieczeństwa pożarowego w obiekcie dokonywana przez funkcjonariuszy PSP możliwa jest podczas tzw. prób z gorącym dymem. Próby te stanowią bezpieczne dla obiektu odwzorowanie zjawiska pożaru w jego przestrzeni, dzięki czemu możliwa jest wnikliwa analiza skuteczności detekcji pożaru, realizacji zapisów scenariusza pożarowego oraz ocena skuteczności funkcjonowania systemów np. wentylacji pożarowej tunelu. W trakcie próby generowany jest konwekcyjny strumień gorącego powietrza do którego wprowadzany jest odporny na wysoką temperaturę aerozol znacznikowy, którego dalsze rozprzestrzenianie się w obiekcie jest przedmiotem jakościowej oceny. Próby tego typu pozwalają na wykrycie błędów w sterowaniach i regulacji poszczególnych systemów oraz na wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w ich współpracy.
In the article the authors present the topic of commissioning and regulation of fire safety systems in road tunnels. As construction works that are considered as high risk, road tunnels longer than 100 m have to go through in-depth commissioning before they are open for public. This commissioning is performed by both building authorities and State Fire Service. Assessment of systems performance performed by State Fire Service can be completed during so called Hot Smoke Tests. Such tests are an attempt of simulating a real full scale fire in the building, but in a way that will not endanger the construction nor installations. During such tests in depth evaluation of the fire scenario, regulation of the installations or assessment of i.e. fire ventilation performance is possible. During the test a hot convective flow of air is generated, and marking gas introduced into it. Spread of this gas is analyzed, and the observations made allow forming conclusions. Such tests allow to find software and hardware errors in the systems, as well as possible problems with communications between devices.