Tytuł pozycji:
TS-26 -najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce, realizowany w technologii NATM : studium przypadku
W artykule szczegółowo opisano uwarunkowania prawne, techniczne oraz geologiczne, z jakimi musieli zmierzyć się projektanci i wykonawcy tunelu TS-26, znajdującego się w ciągu drogi ekspresowej S3. Tunel, będący najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce, został zrealizowany przy użyciu nowej metody austriackiej budowy tuneli (NATM), będącej metodą górniczą. Projekt ten stanowił ogromne wyzwanie inżynieryjne ze względu na skomplikowane warunki geologiczne oraz konieczność zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa. W artykule omówiono proces projektowania, w tym szczegółowe analizy geologiczne, oraz etapy realizacji tunelu, które obejmowały drążenie, wykonanie obudowy wstępnej i ostatecznej, a także instalację zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Tunel TS-26 jest kluczowym elementem infrastruktury drogowej, który znacząco poprawi komunikację w regionie oraz przyczyni się do rozwoju gospodarczego Dolnego Śląska.
The article describes in detail the legal, technical and geological conditions faced by the designers and contractors of the TS-26 tunnel, located within the S3 expressway. The tunnel, which is the longest non-urban road tunnel in Poland, was constructed using the New Austrian Tunnel Construction Method (NATM). The project represented a considerable engineering challenge due to the geological conditions and the need to ensure the highest safety standards. The article describes the design process, including detailed geological analyses, and the construction phases of the tunnel, which included excavation, construction of the primary and secondary lining, and the installation of advanced safety systems. The TS-26 tunnel is a key element of the road infrastructure that will significantly improve communication in the region and support the economic development of Lower Silesia.