Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Tribological Properties of AAO Coatings Catalytically Modified with Nickel

The purpose of this work is to determine the possibility of modifying oxide coating with nickel in the catalytic process and to verify the tribological properties of the coatings as a result of such modification. The coatings were made on the EN AW-5251 aluminum alloy by electrochemical method. Nickel dispersions were obtained through thermochemical treatment of the coatings. Tribological tests were carried out in a combination of coatings with polymer, cast iron, and steel, in a reciprocating motion on the T-17 tester. The paper presents the results of tribological tests and roughness of AAO coatings modified with nickel, before and after the tribological test. The results of tribological tests were supplemented with SEM tests and statistical analysis. The tests showed the possibility of modifying the AAO coatings with nickel compounds, which, in the case of a sliding combination of the modified coating with steel, causes a significant reduction of friction forces both in the case of technically dry friction and friction with lubrication.
Celem niniejszej pracy było określenie możliwości modyfikacji powłoki tlenkowej niklem w procesie katali tycznym i weryfikacja właściwości tribologicznych powłok w wyniku takiej modyfikacji. Powłoki wytworzo no na stopie aluminium EN AW-5251 metodą elektrochemiczną. Dyspersje niklu uzyskano w wyniku procesu obróbki cieplno-chemicznej powłok. Testy tribologiczne przeprowadzono w skojarzeniu powłok z polime rem, żeliwem i stalą, w ruchu posuwisto-zwrotnym na testerze T-17. W pracy przedstawiono rezultaty badań tribologicznych oraz chropowatości powłok AAO modyfikowanych niklem, przed i po teście tribologicznym. Wyniki badań tribologicznych uzupełniono o badania SEM oraz analizę statystyczną. Badania wykazały moż liwość modyfikacji powłok AAO związkami niklu, które w przypadku skojarzenia ślizgowego modyfikowa nej powłoki ze stalą powodują znaczne obniżenie sił tarcia zarówno w przypadku tarcia technicznie suchego, jak i tarcia ze smarowaniem.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies