Tytuł pozycji:
Modelowanie obiegu cieplnego czterosuwowego silnika tłokowego o zapłonie iskrowym
W pracy przedstawiono wyniki modelowania pełnego obiegu cieplnego tłokowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Modelowanie przeprowadzono w programie AVL Fire. Zaprezentowano wyniki walidacji modelu oraz wyniki numerycznej optymalizacji zapłonu w silniku badawczym. Modelowanie umożliwiło określenie optymalnego wyprzedzenia zapłonu silnika podczas spalania mieszanki stechiometrycznej. Optymalizacja polegała na znalezieniu kata wyprzedzenia zapłonu, przy którym silnik charakteryzował się maksymalnym ciśnieniem indykowanym oraz sprawnością indykowaną i jednocześnie nie wykazywał objawów spalania stukowego.
The results of modeling of total thermal cycle of spark ignition internal combustion engine are presented. Modeling was carried out in the AVL Fire. The numerical analysis results have been juxtaposed with the results of indicating the engine on the test stand. This paper presents results of numerical optimization of ignition advance angle in the modernized the test engine, during the combustion of fuel mixture with an excess air factor l = 1.0. The optimum value of the angle was that which occurred at the maximum indicated pressure and indicated efficiency and for which there was no combustion knock