Tytuł pozycji:
Odpady z pojazdów wycofanych z eksploatacji - Cz. I. Charakterystyka i możliwości zagospodarowania
W Polsce liczba zarejestrowanych samochodów w ostatnich kilkudziesięciu latach dynamicznie wzrasta. Większość z nich ma więcej niż 10 lat, co oznacza, że w najbliższym czasie będą one wycofywane z eksploatacji. W produkcji pojazdów wykorzystuje się przede wszystkim metale żelazne (np. stal), nieżelazne (np. aluminium, miedź, cynk), a także różne rodzaje tworzyw sztucznych i kompozytów. Właściwości odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji wskazują na możliwość zastosowania różnych technologii ich zagospodarowania, z uwzględnieniem zarówno ponownego użycia, recyklingu materiałowego, innych procesów odzysku oraz unieszkodliwiania. W pracy dokonano ilościowej analizy odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji, spośród których wyszczególniono te, które powinny być przeznaczone do odzysku produktowego, recyklingu materiałowego lub odzysku energetycznego.
In Poland the number of registered cars has been growing rapidly in the last few years. Most of them are more than 10 years old, what means that in the nearest future they will be out of service. In the production of vehicles primarily ferrous metals (eg. steel), non-ferrous metals (eg. aluminum, copper, zinc), as well as different types of plastics and composite materials are used. The properties of waste from the end-of life vehicles indicate the possibility of using different technologies of management and treatment, taking into account both reuse, material recycling, other recovery processes and disposal. The work presents quantitative analysis of waste coming from the end-of life vehicles, among which the ones that should be used for product and material recycling or energy recovery are listed.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).