Tytuł pozycji:
Pull-off test of adhesive joints based on polyester-glass laminate and aluminum alloy
Adhesive joints are widely used in various industries to join different materials. They always have to meet specific requirements for joint strength or durability. The article presents the results of research on the problem of joining elements made of aluminum alloy and polymer composite material present in the railway industry. The tested adhesive joints combine EN AW-5754 aluminum alloy (AlMg3) with a polyester-glass laminate. Three types of adhesives were used in the tests: epoxy, methacrylic and cyanoacrylate. Various methods of preparing the base surface and the bonded elements were used. The adhesive bonded surfaces were prepared using sandblasting and degreasing, grinding and degreasing as well as only degreasing. The research used a composite made with the use of two different technologies: contact molding and vacuum molding. Comparative tests were also carried out by making adhesive joints of two aluminum surfaces. The aim of the research was to propose a gluing technology to achieve min 15 MPa of the pull-off strength. The tests show that the required strength of the joint can be achieved only for an adhesive joint based on epoxy or methacrylic adhesive when preparing the surface of the base material by sanding and degreasing, grinding and degreasing, or even only degreasing.
Połączenia klejowe są szeroko stosowane w różnych branżach przemysłowych do łączenia materiałów o odmiennych właściwościach mechanicznych i użytkowych. Zawsze muszą one spełniać określone wymagania w zakresie wytrzymałości czy też trwałości. W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczące problemu łączenia elementów wykonanych ze stopu aluminium i polimerowego materiału kompozytowego występującego w branży kolejowej. Badano połączenia adhezyjne występujące pomiędzy stopem aluminium EN AW-5754 (AlMg3) a laminatem poliestrowo-szklanym. W badaniach zastosowano trzy rodzaje klejów: epoksydowy, metakrylowy i cyjanoakrylowy. Zastosowano również różne sposoby przygotowania powierzchni do klejenia. Powierzchnie klejone przygotowano stosując piaskowanie i odtłuszczanie, szlifowanie i odtłuszczanie oraz odtłuszczanie. W badaniach zastosowano kompozyt wykonany dwoma różnymi technologiami: tzw. technologią na mokro (contact molding) oraz z wykorzystaniem worka próżniowego (vacuum molding). Przeprowadzono również badania porównawcze wykonując połączenia klejowe dwóch powierzchni aluminiowych. Celem badań było zaproponowanie technologii wykonania połączenia tak aby wytrzymałość doraźna połączeń na odrywanie była nie mniejsza niż 15 MPa. Z przeprowadzonych badań wynika, że przyjętą wytrzymałość połączenia można osiągnąć wykorzystując klej epoksydowy lub metakrylowy po przygotowaniu powierzchni materiału bazowego poprzez piaskowanie i odtłuszczanie, szlifowanie i odtłuszczanie lub odtłuszczanie.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2020).