Tytuł pozycji:
Wprowadzenie do zjawisk nieliniowych występujących w strefie kontaktu okładziny ciernej z tarczą hamulcową pojazdów szynowych
Niezawodność działania układu hamulcowego danego pojazdu uzależniona jest w dużej mierze od współpracy elementów hamulcowych stanowiących parę cierną np. tarcza hamulcowa-okładzina cierna. Niestabilność pracy wynika między innymi z wahania chwilowego współczynnika tarcia, co wpływa na obniżenie sprawności procesu hamowania. W praktyce oznacza to, że podczas hamowania pojazdów występujący zmienny w czasie opór tarcia może być powodem nierównomiernego przebiegu procesu hamowania. Skutki tych zmian zgodnie z pracą [10] mogą objawić się w postaci zmiennego opóźnienia od momentu rozpoczęcia aż do zatrzymania pociągu oraz drganiami przenoszonymi na pojazd. W konsekwencji wpływa to również na pogorszenie komfortu jazdy. Celem artykułu jest wprowadzenie do zagadnień zjawisk nieliniowością występujących w styku okładziny ciernej z tarczą hamulcową w czasie hamowania pojazdów szynowych.
The reliability of the operation of the braking system of the vehicle depends to a large extent on the cooperation of the brake components forming a pair of friction e.g. brake disc-friction pad. Work instability arises by the occurrence of instantaneous changes to the coefficient of friction, which affects the lower efficiency of the braking process. In practice, this means that, during braking the vehicles currently alternative at a time of friction resistance may cause uneven braking process. The effects of these changes in accordance with the work [10] may be revealed in the form of no linear braking delay and vehicle vibrations. As a consequence, it also to the adversely affects on ride comfort. The purpose of the article is an introduction to the issues of nonlinear phenomena of the contact friction pads with disc during braking of the rail vehicles.