Tytuł pozycji:
Obliczanie prędkości motocykla na podstawie długości śladów jego sunięcia pozostawionych na podłożu. Korekta wzoru podanego w publikacji C. Glynna i D. P. Wooda, opublikowanego w numerze 4/2016 czasopisma Paragraf na Drodze
W artykule przedstawiono weryfikację zależności, podanej w publikacji Colyna Glynna i Denisa P. Wooda pt. Metody rekonstrukcji wypadków z udziałem motocykli. Szacowanie powypadkowej prędkości przewróconego motocykla na podstawie śladów jego sunięcia po podłożu. Artykuł ten został opublikowany w numerze 4/2016 czasopisma Paragraf na Drodze. Weryfikacja ta oparta została na rzeczywistym przypadku zdarzenia, które opiniował autor niniejszego artykułu. Przedstawiona sytuacja stanowi ilustrację zasady mówiącej, że nie można bezkrytycznie podchodzić do wyników obliczeń i każdy wynik należy kontrolować, pod kątem możliwości popełnienia błędu grubego. Autor, po powzięciu wątpliwości, dotarł do pierwotnego tekstu, w którym wykorzystywany w obliczeniach wzór miał nieco inną postać niż podana w przywołanym artykule, a jego zastosowanie dawało już wyniki zbieżne z oczekiwanymi. Na zakończenie autor zwrócił uwagę na błąd w taktyce awaryjnego zatrzymywania hamowania motocykla, jaki niejednokrotnie popełniają motocykliści, doprowadzając do położenia motocykla.
Correction of the formula given in the paper by Colyn Glynn and Denis P. Wood Motorcycle reconstruction methods. Motorcycle speed evaluation from its post-crash slide distance is presented. The paper was published in the 4/2016 issue of Paragraph on the Road journal. The formula has been verified on a real-life road event the expert evidence of which was reported by the author of the present article. This case illustrates a principle which says that no calculation results should be approached uncritically and each result should be checked for the possibility of making a grave error. To dispel his doubts, the author reached for the source manuscript in which the formula employed in the calculations was slightly different than the one given in the paper referred to, and its use yielded results convergent with the expected ones. Finally, the author points out the unsuitable tactic of motorcycle emergency braking, frequently adopted by motorcycle riders, which ends in laying the motorcycle on its side.