Tytuł pozycji:
Roller-compacted concrete with the use of recycled aggregate for local road pavement execution
Roller-compacted concrete (RCC) is a special variety of concrete mix with an optimum moisture content, close to that of the ground. It is laid with a standard asphalt paver and compacted using road rollers. Roller-compacted concrete technology is a good solution for the construction of local roads due to its advantages, such as speed of implementation and low construction costs. RCC is an excellent and modern alternative to other mixes where recycled materials can be successfully used, so it is worth considering its wider use in Poland's road construction.The paper will outline the requirements for the materials used in the production of roller-compacted concrete and the method of execution of RCC pavements. The use of existing pavement for the production of RCC, e.g. concrete rubble obtained from road slabs, Reclaimed Asphalt Pavement (RAP), will also be addressed.
Beton wałowany RCC jest specjalną odmianą mieszanki betonowej o optymalnej wilgotności, zbliżonej do wilgotności gruntu. Układany jest standardowym rozściełaczem asfaltowym i zagęszczany przy użyciu walców drogowych. Technologia betonu wałowanego ze względu na swoje zalety: jak szybkość realizacji i niskie koszty budowy, jest dobrym rozwiązaniem w budowie dróg lokalnych. Beton wałowany jest doskonałą i nowoczesną alternatywą dla innych mieszanek, gdzie z powodzeniem można zastosować materiały z recyklingu, zatem warto zastanowić się nad szerszym jej wykorzystaniem w budowie dróg Polsce. W artykule zostaną przedstawione wymagania dla materiałów stosowanych do produkcji betonu wałowanego, sposób wykonania nawierzchni z betonu wałowanego. Poruszone zostanie również zagadnienie wykorzystania istniejącej nawierzchni do produkcji betonu wałowanego np. gruz betonowy uzyskany z nawierzchni z płyt drogowych, destrukt asfaltowy.
An extended version of the article from the Conference ‟Modern Road Pavements – MRP’2023” – Recycling in road pavement structures co-edited by Martins Zaumanis and Marcin Gajewski, published in frame of the Ministry of Education and Science project No. RCN/SP/0569/2021/1.