Tytuł pozycji:
Propozycja wykorzystania kąta fazowego jako uzupełnienia metod drganiowych w diagnostyce układów zawieszeń pojazdów samochodowych
W artykule przedstawiono metody diagnostyki układu zawieszenia, stosowane w stacjach kontroli pojazdów. Opisano metody drgań wymuszonych, stosowane w celu określenia stanu technicznego układu zawieszenia (tłumienia w zawieszeniu z naciskiem na elementy tłumiące, tj. stan techniczny amortyzatorów). Zaproponowano uzupełnienie typowych metod (EUSAMA lub BOGE) o dodatkowy pomiar z wykorzystaniem akcelerometrów przyśpieszeń drgań w wybranych punktach podczas testu drganiowego. Dla tak zarejestrowanych sygnałów można wyznaczyć funkcję wzmocnienia oraz kąt fazowy, które z kolei mogą być nośnikiem dodatkowej informacji diagnostycznej o stanie technicznym elementów tłumiących w układzie zawieszenia.
The article discusses the methods of diagnosis suspension system used in vehicle inspection stations. The paper describes forced vibration method used in determining of technical condition of the suspension system (damping ratio of damping elements, i.e. the technical condition of the shock absorbers). It have been proposed in addition to standard methods (EUSAMA or BOGE) an additional measurement using accelerometers for vibration acceleration at selected points during the vibration test. Recorded signals enable to determine the gain function and a phase angle, which in turn may be a carrier of additional diagnostic information about the condition of damping elements of the suspension system.