Tytuł pozycji:
Innovative stay‑in‑place formwork reinforced with GFRP bars for deck bridge
The aim of the work is to present innovative solutions for concrete stay-in-place formwork reinforced with GFRP (glass fiber reinforced polymer) bars for the construction of a bridge deck. Two types of stay-in-place formwork were developed: the first nonstructural, constituting only a technological facilitation, and the second cooperating with the bridge deck rods. The clear spans for the given types of stay-in-place formwork are 1.5 m and 3.4 m, and their thickness are 4 cm and 7 cm, respectively. The dimensions of stay-in-place formwork may be modified depending on the specific support system on the steel frame. Before being implemented in the bridge deck, the concrete stay-in-place formworks were tested in technological conditions of construction or tested in the laboratory. The first type of stay-in-place formwork was implemented in a composite steel-concrete bridge with a 52 m length frame scheme, and the second type of stay-in-place formwork was implemented in a composite steel-concrete bridge with a continuous beam scheme with a total length of 200 m.
W artykule przedstawiono innowacyjne rozwiązania betonowych deskowań traconych zbrojonych prętami GFRP (polimer zbrojony włóknem szklanym) do budowy płyty pomostowej. Opracowano dwa rodzaje deskowań: pierwsze niekonstrukcyjne, stanowiące jedynie ułatwienie technologiczne oraz drugie współpracujące z prętami płyty pomostu. Rozpiętość w świetle podanych deskowań wynosi 1,5 i 3,4 m, a ich grubość odpowiednio 4 i 7 cm. Wymiary deskowania traconego mogą podlegać modyfikacji w zależności od układu podparcia na ruszcie stalowym. Przed wdrożeniem do płyty pomostowej deskowania betonowe zostały przetestowane w warunkach technologicznych budowy lub laboratoryjnie. Pierwszy rodzaj deskowania zaimplementowano w moście zespolonym stalowo‑betonowym o schemacie ramy długości 52 m, a drugi w moście zespolonym stalowo‑betonowym o schemacie belki ciągłej łącznej długości 200 m.