Tytuł pozycji:
Sto dziesięć lat temu niemieckie "Pendolino" pomknęło z szybkością 210,2 km/h. Cz. 1
W październiku br. minie sto dziesięć lat od momentu, kiedy w efekcie działań Spółki Studyjnej Szybkiej Kolei Elektrycznej - Studiengesellschaft fur Elektrische Schnellbahnen (St.E.S.) powołanej w Berlinie w 1899 r., samojezdne pojazdy szynowe o napędzie elektrycznym uzyskiwały prędkość powyżej 200 km/h. Nie miały one co prawda wychylanego nadwozia, co sugerowałby tytuł, ale też nie było takiej potrzeby, gdyż trasa testowa nie miała zakrętów o małych promieniach, a łuki nie były profilowane. W dwuczęściowym artykule przedstawiona zostanie historia kilkuletnich doświadczeń z tymi superszybkimi, nie tylko na tamte czasy pojazdami.
It will pass one hundred and ten years in October 2013 when in result of the activity of the Partnership of Quick Electric Railway - Studiengesellschaft fur Elektrische Schnellbahnen (St.E.S.) established in Berlin in 1899, where self-propelled railway vehicles with electric drive obtained the speed of over 200 km/h. The article's title suggests that these vehicles should have had inclined body, but they had not. It was not necessary to have it, because the test route did not have street turnings with small radius and the curves were not profiled. In the two-part article, it will be described the history about several years experimentations with those quick electric railway vehicles, which were rapid not only in previous times.