Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Security of personal data in cyberspace in the opinion of students of the University of Udine

The escalating concerns surrounding personal data security in cyberspace necessitate a comprehensive examination of user awareness, attitudes, and behaviours. This study, conducted among University of Udine students, delves into the multifaceted dimensions of personal data security, exploring aspects such as perceptions and behaviours related to privacy, network security, and legal compliance. The research objectives involve assessing respondents’ awareness of data transfer on the network, their general concerns about cyber risks, and the coherence between awareness, concern, and actual online behaviour. A convenience sample of 518 predominantly young respondents was gathered through an online questionnaire. Results reveal a noteworthy disparity between declared awareness and actual concern, leading to a „privacy paradox”. While respondents express awareness of data transfer, their specific concern is limited, predominantly focusing on commercial aspects rather than acknowledging broader cybersecurity threats. This discordance extends to online behaviour and the predominant use of devices such as smartphones, which are simultaneously the most used by respondents but also perceived to have the greatest data loss and the least possibility of implementing data protection actions. The findings underscore the critical need for ongoing cybersecurity education, particularly targeting younger populations, to bridge the gap between theoretical awareness and practical implementation of secure online practices. This study prompts further investigation into diverse cultural contexts, proposing a shared model for technological education across European societies to foster secure behaviours in the digital landscape. Key words: personal data, security, cybersecurity, „privacy paracox”, sociological research, technological education and practical implementation of secure online practices. This study prompts further investigation into diverse cultural contexts, proposing a shared model for technological education across European societies to foster secure behaviours in the digital landscape.
Wzrost obaw dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych w cyberprzestrzeni wymaga wszechstronnego zbadania świadomości użytkowników, ich postaw i zachowań. Przeprowadzone wśród studentów uniwersytetu w Udine badanie skupiało się na wielu aspektach bezpieczeństwa danych osobowych, bada percepcję i zachowania związane z prywatnością, bezpieczeństwem sieciowym i zgodnością z przepisami prawnymi. Celem badania była ocena świadomości respondentów transferu danych w sieci, ogólnych obaw związanych z ryzykiem cybernetycznym oraz związku między świadomością, obawami a rzeczywistymi zachowaniami online. Próba badawcza licząca 518 respondentów, głównie młodych osób, została zebrana za pomocą kwestionariusza online. Wyniki pokazały znaczącą rozbieżność między deklarowaną świadomością a rzeczywistymi obawami, prowadzą do „paradoksu prywatności”. Respondenci wykazali świadomość transferu danych, ale ich konkretne obawy były ograniczone, skupiały się głównie na aspektach komercyjnych, zamiast uwzględniać szersze zagrożenia cyberbezpieczeństwa. Ta niezgodność dotyczyła również zachowań online i dominującego używania urządzeń takich jak smartfony, które jednocześnie są najczęściej używane przez respondentów, ale są również postrzegane jako najbardziej narażone na utratę danych i mają najmniejsze możliwości wdrożenia działań ochrony danych. Wyniki pokazały krytyczną potrzebę ciągłej edukacji z dziedziny cyberbezpieczeństwa, szczególnie skierowanej do młodych ludzi, żeby zmniejszyć różnicę między teoretyczną świadomością a praktycznym stosowaniem bezpiecznych praktyk online. Wyniki te sugerują potrzebę prowadzenia dalszych badań nad różnymi kontekstach kulturowymi i zaproponowanie wspólnego modelu edukacji technologicznej dla społeczeństw europejskich w celu promowania bezpiecznych zachowań w cyfrowym świecie.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr SONP/SP/546092/2022 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2024).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies