Tytuł pozycji:
Wykorzystanie komercyjnej aplikacji bazującej na metodzie elementów skończonych w zagadnieniach optymalizacji konstrukcji podwozia ultralekkich samolotów niekomercyjnych
Aplikacje do komputerowego wspomagania prac inżynierskich są obecnie powszechnie stosowane w wielu gałęziach przemysłu. Pozwalają one na przyspieszenie procesu projektowania oraz testowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych bez konieczność realizowania wielu badań laboratoryjnych. Jednakże w przypadku produkcji samolotów lekkich oraz ultralekkich wciąż do testowania konstrukcji wykorzystywane są głównie metody eksperymentalne, które nie pozwalają na efektywną optymalizację konstrukcji. W niniejszej pracy przedstawiono zatem koncepcję autorskiej aplikacji optymalizacyjnej wykorzystującej komercyjny program metody elementów skończonych. Jej działanie zaprezentowano na przykładzie optymalizacji kształtu goleni podwozia samolotu ultralekkiego na podstawie symulacji numerycznej próby wytrzymałościowej.
Computer-aided engineering software is commonly used in many branches of contemporary industry. It allows to reduce time required for designing and testing processes without the need to perform many laboratory trials. However, in case of production of light and ultralight aircrafts experimental testing methods are still in use, which limit possibility of efficient optimization of their construction. Thus, the paper presents concept of dedicated optimization tool, which uses commercial finite elements software in order to improve such a design process. As a case study, optimization of ultralight aircraft landing gear is presented.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).