Tytuł pozycji:
Badania możliwości spełnienia kryterium bezpieczeństwa przed wykolejeniem modelu pojazdu szynowego w zakresie istnienia rozwiązań statecznych
Badania stateczności ruchu modeli pojazdów szynowych stanowią etap wstępny w procesie konstruowania pojazdu rzeczywistego. Jeden z kolejnych etapów stanowią badania możliwości realizacji ruchu statecznego w kategoriach spełnienia warunków ruchu bezpiecznego. Wyniki przedstawione w artykule dotyczą układu typu 4-osiowy pojazd szynowy-tor. Dla modelu takiego układu wyznaczono tzw. "mapy stateczności ruchu" przedstawiające rozwiązania stateczne modelu w zakresie pod- i nadkrytycznych prędkości ruchu. Zmienna wartość współczynnika tarcia koła-szyny reprezentuje w badaniach zmienny stan powierzchni tocznych szyn i kół w układzie rzeczywistym. Dla trzech tras zakrzywionych o różnych promieniach krzywizny zbadano możliwość realizacji ruchu bezpiecznego w zakresie istnienia rozwiązań statecznych modelu. Jako kryterium determinujące ruch bezpieczny przyjęto kryterium Nadala.
The rail vehicle stability analysis is one of the initial step in the real vehicle design process. The next step is a safety motion analysis usually. 4-axle rail vehicle-track model is analysed. It is a discrete multibody system. The FASTSIM code is employed for calculation of the tangential contact forces between wheel and rail. The wheel-rail coefficient of friction is a variable parameter in these researches. It represents the variable conditions in real circumstances (rain, snow, wheel-rail surface corrosion, and organic contaminations). Stability of motion along a curved track of different radii value for eight wheel-rail coefficients of friction values was analysed firstly. Then possibility of motion for velocity equal or bigger than the critical value was considered. The safety criterion against of derailment (the Nadal criterion) was chosen to separate the ranges of velocity and wheel-rail coefficient of friction, which corresponds the stable and safety motion from the ranges where the stable criterion is not fulfill. The results are presented in form of diagrams.