Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ pojazdów przeciążonych na trwałość nawierzchni asfaltowych

Tytuł:
Wpływ pojazdów przeciążonych na trwałość nawierzchni asfaltowych
Autorzy:
Ryś, D.
Judycki, J.
Jaskuła, P.
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
przeciążenie pojazdów
kontrola ruchu drogowego
trwałość nawierzchni asfaltowych
overloaded vehicles
asphalt pavement distress
traffic overload
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Pojazdy przeciążone istotnie wpływają na trwałość konstrukcji nawierzchni. Jak wynika ze studiów literatury, zjawisko przeciążania pojazdów nasila się, gdy kontrola ruchu jest słaba. W pracy przedstawiono analizę danych z ważenia pojazdów w ruchu na polskich drogach oraz analizę wpływu ruchu pojazdów przeciążonych na trwałość nawierzchni asfaltowych. Z badań wynika, że średni udział pojazdów przeciążonych w ruchu wynosi 18,5% oraz że pojazdy te wywołują ok 53% całkowitej szkody zmęczeniowej nawierzchni drogowych. Przedstawiono wyniki obliczeń średnich współczynników równoważności obciążenia pojazdów dla poszczególnych stacji oraz ich korelację z udziałem pojazdów przeciążonych. Jak wynika z analiz, zmniejszenie udziału pojazdów przeciążonych z 15% do 5% spowoduje zmniejszenie średniego współczynnika równoważności obciążenia osi o 25% i wzrost okresu eksploatacji nawierzchni o 1/3.
Overloaded vehicles have a significant impact on asphalt pavement distress. As literature review has shown, the phenomena of overloaded vehicles intensify when control is poor. The analysis of weighing vehicles in motion and analysis of the effect of overloaded vehicles on asphalt pavement distress are included in the paper. The average percentage of overloaded vehicles is 18,5% and this vehicles cause 53% of total pavement distress. The paper includes the results of the calculations of average load equivalency factors for each weigh in motion stations and it also includes the correlation of load equivalency factor with the percentage of overloaded vehicles. The degrease of overloaded vehicles from level of 15% to level of 5% cause the degrease of load equivalency factor by 25% and increase of pavement service period by 1/3.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies